lunes, 14 de febrero de 2011

Nerea: La meva reflexió de Febrer (Opus Roma)

COMENTARI D’UNA ESCULTURA : Moisés


FITXA TÈCNICA


AUTOR: Miguel Ángel
PAÍS: Itàlia
PERÍODE: 1513-1515
ÈPOCA: Cinquecento del renaixement italià
LOCALITZACIÓ: San Pietro in Vincoli (Roma)
MESURES: 235cm


ELEMENTS TÈCNICS

MATERIAL: marbre blanc
TIPUS ESCULTURA: estàtua
POSICIÓ: sedent
TEXTURA: polida


ELEMENTS ESTILISTICS

ELEMENTS QUE DEFINEIXEN L’ESTIL: El cinquecento renaixentista italià es basava en que la major part de les obres eren encàrrecs destinats a la decoració d'edificis religiosos. Els artistes més destacats del moment van ser Leonardo Da Vinci, Rafael Sanzio i Miguel Ángel (autor d’aquesta obra).


ELEMENTS ICONOGRÀFICS

TEMA: El Moisés és la representació del alliberador del poble d’Israel de la esclavitud y l’home escollit per Déu per entregar-li les Tablas de la Ley.

DESCRIPCIÓ: Es tracta de una representació del moviment en potencia, la posició sedent del cos que sembla que el vulgui aixecar, com si tingués ràbia per dins. És una massa compacta, sòlida i robusta. Els plecs de la roba provoquen tensió amb el cos tens, les cames i els braços forts i nuus, que marquen amb força l’expressió dels músculs, venes i tendons. Els ulls fixes amb una mirada furiosa, els llavis poc oberts.
Amb aquesta obra s’han volgut reflectir els quatre elements. L’aire està representat a les aletes del nas. L’aigua es percep a la barba que està en forma de cascada, el foc es veu amb la banya del cabell i la terra amb la duresa del seu cos, les cames i els plecs de la roba en forma de cova.


VALORACIÓ

FUNCIÓ: El papa Julio II va dir a Miguel Ángel que s’havia d’encarregar de realitzar la seva tomba que estaria situada a l’església de San Pedro del Vaticano. Ell estava mol il•lusionat amb el seu nou projecte i comença a dissenyar però amb el pas del temps l’ha d’anar modificant. El mateix papa l’interromp i li encarrega la pintura de la Capella Sixtina. Degut a estar realitzant altres tasques, amb els temps Julio II va morir i finalment Miguel Ángel fa un monument que el papa León X li ordena. Aquest monument és el Moisés, que portava 30 anys d’espera en principi per ser una tomba.

INTERPRETACIÓ o SIGNIFICAT: Uns diuen que l’estàtua es representa amb banyes al cap. Es creu que aquesta característica es deguda a una confusió amb la traducció per part de San Jerónimo del capítol del Exodo, 34:29-35. En aquest text, Moisés es caracteritza per tenir karan ohr panav (un rostre del que sortien rajos de llum), però va traduir cornuta esset facies sua (el seu rostre era banyut). L’errada es possible que estigui a la paraula “karan” que en hebreu té dos significats, raig o banya.
Altres diuen que com en una pintura religiosa es sol col•locar un cèrcol lluminós darrera del cap de la figura amb mereixement espiritual. Com en una escultura això és impossible, Miguel Ángel va utilitzar les banyes per ressaltar a Moisés com una figura digna del mateix reconeixement espiritual.

PRECEDENTS o FONTS D'INSPIRACIÓ: Va estar inspirat en el Laocoont, la tensió dels músculs molt marcts, sobretot a les cuixes.

APORTACIONS: Va servir de font d'inspiració per moltes esculturs barroques posteriors.

No hay comentarios:

Publicar un comentario